Efter flera obesvarade pappersbrev till Yoko Ono i mitten av 90-talet kom plötsligt svaret: Yoko ville verkligen låta Bakhåll publicera John Lennons bok A Spaniard in the Works i dubbelspråkig svensk-engelsk utgåva och hon ville personligen vara med och diskutera utformningen av boken.
När den väl kom ut i december 1997 innehöll den en bonus-CD med fem outgivna hemmainspelade Lennonlåtar vilket formligen briserade som en bomb i media. Alla tidningar och radions och teves nyhetssändningar gjorde stor sak av detta unika: fem helt nya låtar från Beatlesgeniet såg nu plötsligt dagens ljus, sjutton år efter hans död.
Yoko hade begränsat upplagan till 5000 exemplar, vilka Bakhåll sålde slut på utgivningsdagen, det gick på tre timmar. Uppköpare från hela världen ringde. En utländsk distributör bad om 100 000 exemplar, vilket alltså inte kunde levereras, allt var redan sålt. Boken med CD är numera ett hett samlarobjekt. (Bara några veckor senare fanns den andra – obegränsade – upplagan klar. Den innehöll inte någon CD.)
Alltsedan A Spaniard in the Works har samarbetet med Yoko fortsatt genom åren.
Det har hittills blivit elva böcker, fem CD och två DVD – med John Lennon eller Yoko Ono eller båda:
John Lennon: A Spaniard in the Works/En spann jord i maskineriet, bok med CD, 1997. (Variant: bok utan CD, 1998.)
John Lennon: Skywriting by Word of Mouth/Muntliga röksignaler, bok med CD, 1999.
Yoko Ono: Grapefruit, bok med CD, 2001. (Variant: bok utan CD, 2011.)
Yoko Ono: Yes Box, ask 2 CD-skivor, ett häfte och ett kort, 2004.
Yoko Ono: Imagine Yoko, bok med DVD, 2005.
John Lennon & Yoko Ono: Give Peace a Chance, bok med DVD, 2007. (Variant: annat omslag, utkom i anslutning till invigningen av Yokos konstverk Imagine Peace Tower i Reykjavik 2007) (Variant: japanskspråkig utgåva, 2007)
Yoko Ono: Funderingar som jag gärna delar med dig, bok, 2011.
Yoko Ono: Ekollon, bok, 2014.
John Lennon: På eget sätt, bok, 2014.
Yoko Ono: Woman Power, bok, 2016.
Yoko Ono: Live in the Light of Hope, bok, 2018.
För alla dessa produktioner har arbetsprocessen sett likadan ut. Peter Glas (Örjan Gerhardsson) har kommit med förslagen, letat fram saker ur arkiven, Yoko har funderat, sagt ja eller nej till projekten i sin helhet och sedan, under arbetets gång utvärderat och reviderat detalj efter detalj. Sakta har den nya boken vuxit fram, hela tiden har Yoko haft total kontroll över resultatet. Den officiella formuleringen ”layout and editing by Orjan Gerhardsson” borde kompletteras med ”under Yoko Ono’s strict supervision”.
Glas kan berätta om alla de gånger han besökt Yoko i hennes hem i New York för diskussioner om det pågående projekten.
Det är något av en ikonisk lägenhet man träder in i. I det vita vardagsrummet (det finns tre vardagsrum) står den vita flygeln som Yoko fick i födelsedagspresent av John 1970. På väggarna ovärderlig konst av Picasso, Magritte, Modigliani, Dalí, Warhol och andra av den moderna konstens stora. Man går i strumplästen på den tjocka sandgula heltäckningsmattan som löper från rum till rum utan att hejdas av trösklar.
Och mitt i allt detta: Yoko. En imponerande självständig kvinna, en imponerande självständig konstnär.
I bokproduktion vet Yoko alltid hur hon vill ha det. När bokens omslag ska utformas kan Glas ha fem eller sex olika förslag att visa upp. Yoko avgör, väljer ett av dem, med konstnärens osvikliga intuition, eller också avfärdar hon allihop. Ett nytt koncept måste fram.
Den senaste boken är Live in the Light of Hope som baserar sig på Yokos twitterinlägg. Yoko har för vana att varje dag formulera en sentens, en livsvisdom eller ett konstnärligt statement på twitter. I boken har Glas och Yoko tillsammans valt ut över tvåhundra sådana aforismer. Det har blivit en bok med en kort fras på per sida. Varje sida kan sägas besvara frågan ”Hur ska jag komma till rätta med mitt liv?”
Som person är Yoko kreativ och drivande, berättar Glas, hon vet alltid vad hon vill, hon styr sina projekt med skarpt fokus. Samtidigt är hon österländskt artig och mild, alltid vänlig, alltid lättsam, om hon någon gång höjer rösten en aning är det för att framföra ett förnuftsresonemang.
Hennes eviga ungdom fick sig en törn 2016 när hon plötsligt kollapsade i sitt hem. Nyheten spreds genast över världen, ”Yoko har drabbats av stroke”. Någon stroke var det inte, troligen en svår influensa. Sean gick ut på sociala medier och korrigerade ryktet: ”My mother did not have a stroke. The only stroke she has ever had is a stroke of genius.”
Men sedan dess har Yoko varit försvagad. Hon kan fortfarande gå, men med möda, och föredrar ofta rullstolen. Hon är 89 år nu och har börjat trappa ner, kommer inte längre till vernissagerna för sina egna utställningar och är inte lika aktiv med nya konstverk som hon alltid har varit.